Rockit appelen klaar voor lancering

Nieuw-Zeelands ras in Amerikaanse verpakking.
Een gloednieuw appelras, dat in Nieuw-Zeeland werd ontwikkeld, zal binnenkort op de markt komen in een even vernieuwende verpakking. Naast de kokerverpakking wordt er nu namelijk ook een 'Shuttle Pack' geïntroduceerd. "Gewassen en verpakt in herbruikbare kokers is deze appel een veilige, handige en bovenal gezonde snack voor onderweg," zo omschrijft Rockit Global dit nieuwe gepatenteerde appelras dat in 2011 haar debuut op de markt maakte. De Rockit appel is iets groter dan een golfbal en wordt niet gepositioneerd als concurrent van andere appelrassen. Vanwege zijn snackformaat en buitengewoon zoete smaak wordt hij vermarkt als gezond en handzaam snackalternatief voor de vele bewerkte producten die de markt tegenwoordig domineren. Wat dit appelmerk zo interessant vanuit verpakkingsoogpunt maakt, is dat het op de markt geïntroduceerd werd in een PET-koker met deksel, rijk geïllustreerd om de slogan 'jouw dagelijkse shot fruit' kracht bij te zetten. Op de achterzijde van de verpakking staat vermeld dat de koker recycleerbaar is, makkelijk meegenomen kan worden in de schooltas en past in een flessenhouder. De Rockit appel is niet genetisch gemodificeerd. Het ras wordt in zeven landen geteeld en verkocht in 22 verschillende landen. In de Nederland en Belgie wordt de appel afgezet door Impex Heemskerk en de Belgische veiling LTV. Het deksel van de verpakking is om drie redenen interessant. Ten eerste is de onderzijde aantrekkelijk gedecoreerd met een appel en de Rockit merknaam en webadres. Ten tweede is het deksel voorzien van een trekclip om de koker eenvoudig te openen. Het is ook het vermelden waard dat het deksel voorzien is van drie openingen zodat het verse product kan ademen. "Appelen produceren behoorlijk wat ethyleen, dus slechte ventilatie kan problemen geven," aldus Johnson van het Amerikaanse Borton Fruit. Hij voegt er aan toe dat het ras zeer goed te bewaren is ten opzichte van andere appelrassen. "Een Rockit die in maart in Nieuw-Zeeland is geplukt, en onder normale omstandigheden bewaard wordt, bereikt de Amerikaanse supermarkten in november in uitstekende conditie." Toekomstige groei Nu de appelen ook in het binnenland worden geteeld en de volumes groeien, is het van belang dat er een manier gevonden wordt om de appelen automatisch in de kokers te verpakken. "Nieuw-Zeeland heeft veel tijd gestoken in de Bosch Packaging Technology om het proces te automatiseren. Het is een leerproces. We grappen weleens dat de ontwikkeling van een automatische verpakkingsoplossing echte 'Rockit' science is," vervolgt Johnson. Borton Fruit ziet veel mogelijkheden voor deze appel en heeft een tweede verpakkingsformaat van 1,3 kilo op de markt gebracht. Om het raketthema te onderstrepen, heeft deze verpakking de naam Shuttle Pack gekregen. De verpakking wordt vervaardigd door Priority Plastics. In de bijbehorende kartonnen winkeldisplay van Fruit Packers Supply passen zes Shuttle Packs. Deze displays zijn perfect om aan het einde van het gangpad in de supermarkt geplaatst te worden.